Tuesday 15 January 2013

Memberi selagi ada

ikhlaskah kita sewaktu memberi atau bersedekah?

letak rm2, rm3, rm4 setiap kali singgah di mana2 masjid untuk solat atau ke tandas...
sedekah sekerap mungkin pd bulan ramadhan...
bawa mkn (kuih, keropok, coklat, dll) ke pejabat, letak di pej am so org boleh mkn...
bg duit pd tok di kampung, beli brg2 keperluan..org lain dah beli beras,gula, kopi n keperluan dapur, so aku beli ubat gigi, sampo, bedak, keropok, coklat, benda2 keperluan yg org lain x terfikir nak beli...
beli baju dll untuk anak saudara tersayang...
beli baju pd mak saudara n anak2nya...

itu antara amalan2 yg aku latih diri untuk buat..ikhlaskah aku? yea, aku 100% ikhlas dan gembira memberi setakat yg termampu...

knp aku suka memberi? kerana aku rasa dengan amalan inilah aku boleh mendapat redha Allah, mendapat pahala untuk timbangan di akhirat nanti...aku rasa, bg diri aku, bersedekah la mudah untuk dpt pahala, amalanku yg pasti diterima Allah, janji kita ikhlas dan insyaallah aku ikhlas memberi setakat hari ini..

aku bukan hamba Allah yg sempurna dan insyaallah akan lebih berusaha menjadi hambaNya yg lebih baik..belum sempurna solatku, bacaannya, khusyuknya...puasaku yg mungkin tidak terjaga kesempurnaannya, auratku yg belum menepati syariat islam, berhijab ttp kehendak berfesyen memerangkap..kdg2 terdetik, adakah amalanku ini diterima Allah...jadi amalan2 kecil inilah yg aku harap dpt menampung kekurangan amalan lain..

No comments:

Post a Comment