Tuesday 15 January 2013

Aku bukan Machine


"Work is never ending process. Life does not mean coming to office, going home and sleeping. There is more to a life. Don,t make your life meaningless. You did not study and struggle in life just to be a machine" status aku kat fb ari nie, petikan dr status org lain..tertarik aku dgn ayat ini..

jun tahun ini genap 10 tahun aku kj kat sini..lama jugak dah bila fikir2 balik, tp aku pekerja biasa sahaja..bukan org penting dalam organisasi...bulan 6 tahun lepas mohon naik pangkat pon tak dapat..mula2 ralat gak aku sbb aku ambik masa yg lama untuk mohon kenaikan pangkat sebab aku menilai diri sendiri dulu, dah confident dgn contribution yg aku buat pd organisasi baru aku memohon..tp dukacitanya ditolak..

knp? salah sape? apa yg x kena? kalau kita fikirkan jawapan kpd semua nie, mmg boleh tulis berkajang2 hujah terutama bab menyalahkan orang, tetapi aku memilih untuk menyatakan aku xdpt naik pangkat kerana belum rezeki..sesungguhnya aku percaya rezeki ketentuan Allah..

Sesungguhnya aku tidak mengejar pangkat dan tittle..kerana pangkat dan tittle dtg bersama2 tanggugjawab yg berat..bukan bermakna aku malas dan tidak bertanggugjawab, cuma aku gembira dengan cara kerja aku sekarang..tiada bebanan kerja yang melampau..

ramai yang pelik kenapa aku tak berusaha bersungguh2 utk naik pangkat sedangkan beza gaji dgn skrg lebih kurang RM1000, aku senyum jer sbb kalau aku bgtau reasonnya dorg akan kata aku berlagak..pada aku, RM1000 tu x banyak berbanding kerja bertimbun yg menunggu..aku cukup dgn gaji yg aku dpt setiap bulan skrg..aku xnak menjadi 'machine'..

setiap kali dapat apa2 kebaikan, sikit @ banyak..aku panjatkan rasa syukur pada Allah yang begitu penyayang dan pemurah, memberikan rahmat, rezeki yg melimpah pada aku sebagai HambaNya

No comments:

Post a Comment