Saturday 15 June 2013

Al Quran telah menjawab


Bila kita menghadapi ujian kita selalu mengeluh dan bertanya, dan Al Quran sudah pun menjawabnya

KENAPA AKU DIUJI? tanya kita

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan kamintelah beriman sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang orang yang dusta"
Surah Al-Ankabut ayatv2-3

KENAPA UJIAN SEBERAT IN? tanya kita

"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya"
Surah Al-Baqarah ayat 286

KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAMKAN? tanya kita

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"
Surah Al Baqarah ayat 216

KENAPA AKU RASA KECEWA? tanya kita

"Janganlah kamu bersifat lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang orang yang beriman"
Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA? tanya kita

"Dan mintalah pertolongan( kepada Allah ) dengan jalan sabar dan sesungguhnya solat itu amat berat kecuali kepada orang orang yang khusyuk"
Surah Al Baqarah ayat 45

Sekadar memetik kata2 seorang teman

" jangan kita berdoa agar dipermudahkan hidup, berdoalah agar ditabahkan hati"


No comments:

Post a Comment